Af Kira Marie Peter-Hansen
Medlem af Europa-Parlamentet for SF
DEBAT: Jeg er så træt af, at Europas tognet ikke fungerer ordentligt. Jeg vil allerhelst rejse i tog mellem Danmark og Bruxelles, men som det fungerer i dag vil turen tage omkring 15 timer og have flere besværlige skift undervejs. Det duer bare ikke, at vores tognet er koblet så dårligt sammen, når vi ved, at vi bliver nødt til at rejse på alternative måder end fly.
Jeg tror, at manglen på bæredygtige rejseformer bærer en del af skylden for flybranchens kronede dage. Jeg kender mange, som langt hellere vil køre med tog på ferie, end de vil tage flyet. Men man kan ikke forvente at folk rejser grønt, hvis togrejsen både er langt mere besværlig og tilmed dyrere, end de hurtige og billige fly.
Derfor arbejder både SF og vores grønne gruppe i Europa-Parlamentet hårdt for at få bedre togforbindelser i EU. Togtransport er nemlig langt den reneste transportform, og udleder 90% mindre CO2 per kilometer sammenlignet med flytransport. Derfor skal minimum halvdelen af EU’s infrastrukturinvesteringer gå til togdrift – gerne flere. Midlerne skal kunne søges i en togfond, som har særligt fokus på de grænseoverskridende forbindelser, der binder vores union sammen.
Dele af Europa er godt på vej med at få elektrificeret deres tognet, men det går stadig alt for langsomt. Vi skal have en helt klar politik for, at alle tog kører på bæredygtig strøm. Det sker naturligvis ikke fra den ene dag til den anden. Det kræver en langsigtet og målrettet indsats.
Men skal vi bremse den voksende flyindustri skal vi i gang nu. For kun i fællesskab kan vi sikre, at min generation og de kommende får mulighed for at rejse uden at skade vores klima.
Flybranchen skal betale for deres forurening
Det kræver også, at flybranchen begynder at betale nogle af deres egne omkostninger.
Indtil 1990erne var det en bevidst strategi at give flybranchen særligt favorable forhold for at understøtte den voksende industri. Det betaler vi stadig for. Det er på tide, at flybranchen betaler for deres egen forurening. Selvom flyrejser internt i EU er inkluderet i kvotesektoren, har det været umuligt at få flytrafik med afgang eller ankomst uden for EU med ind under aftalen. Det er blot et af de steder, hvor flybranchen får et økonomisk forspring over andre transportformer. Dertil kommer at der hverken betales skat eller moms af flybrændstoffet.
Samtidig ser vi ekstreme eksempler på social dumping i luftfarten, med Ryanair som det åbenlyse eksempel. Piloter og kabinepersonale er underbetalte, får ikke løn under sygdom, har ingen minimumstimer og får ikke de ferier, som de har krav på. Ordentlige forhold kræver penge, og når flybranchen ikke underlægges de ordentlige forhold, kan de tilbyde billetter til priser, som andre transportformer ikke kan konkurrere med.
Toget skal være det nemme valg
I fremtiden skal togrejsen være det nemme valg – derfor skal der laves en fælles platform for booking af togbilletter på tværs af EU, som også indeholder informationer om rettigheder, forsinkelser og services. Og man skal selvfølgelig have erstatning, hvis man som togpassager oplever forsinkelser eller aflysninger, på samme måde, som vi har forbrugerrettigheder, når vi tager flyet.
Vi skal have vendt kurven og flyve mindre – men det er ikke ensbetydende med, at vi skal stoppe med at rejse. Vi skal blive ved med at være nysgerrige på fremmede kulturer og lære mere om hinanden på tværs af landegrænser – og vi skal ikke skamme os over at have lyst til det. Men vi skal rejse på en måde, som ikke ødelægger livsgrundlaget på vores klode.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos KLIMANYT skal overholde de presseetiske regler. Debatindlæg kan sendes til redaktion@klimanyt.dk
Hej Kira, hvordan rejser du selv? Selv forsøger jeg at omlægge mine arbejdsrejser, men det er ikke altid nemt.
Mvh Jørgen Bruhn