- KLIMANYT lukker – tak fordi du læste med - 7. juli 2020
- Lea Wermelin: 2,9 mio. fugle er forsvundet. Det vil nyt sprøjteforbud nu afhjælpe - 29. juni 2020
- Nyt sprøjteforbud: Mere plads til insekter og fugle - 25. april 2020
‘Fiskepigen’ er utrolig smuk … En vidunderlig og meget aktuel bog om klimakrisen og om at skulle være den store, selvom man stadig er lille“.
Sådan skriver Jette Holmgaard Greibe, litteraturanmelder på Litteratursiden om forfatter Søren Jessens nye børnebog Fiskepigen.
Og klimaet fylder hos den østjyske forfatter, der har en lang række udgivelser i bagagen. Jeg møder ham på en Skype-forbindelse fra sommerhuset på Bornholm midt under Corona-krisen, hvor han fortæller om sin nye udgivelse.
“Der er ingen tvivl om klimaet er under forandring. Det viser alt forskning, og jeg tror også meget er menneskeskabt. Men klimaet har også altid forandret sig, men vi mennesker har og har haft en virkelig stor betydning i forhold til at påvirke klimaet. Jeg tror klimaet ændrer sig, og jeg tror vi kommer til at få flere klimakatastrofer”, siger Søren Jessen.
Ifølge Jessen fylder klimakrisen ikke bare hos ham selv og andre voksne, men også hos børnene. Børn bliver nemlig præget af den måde, som vi voksne taler om klimaet på. Det kan ikke undgå at påvirke børn, at vi står midt i en klimakrise, påpeger Jessen.
“Børnelitteratur kan jo handle om alt det som foregår i samfundet nu og her. Der er børnelitteratur ikke anderledes end voksenlitteratur, og måske er det endda endnu vigtigere nu, fordi børn hører om klimakrisen, selv om de ikke læser fx aviserne og ser TV-Avisen”, fortæller Søren Jessen og fortsætter:
“Børn får tingene i verden ind på livet. De hører måske de voksne eller forældrene tale om klimaet. Og hvordan opfatter børnene så det?”
“Børn får tingene i verden ind på livet. De hører måske de voksne eller forældrene tale om klimaet. Og hvordan opfatter børnene så det?”
Søren Jessen, forfatter
Smukke illustrationer
Jessen har over 50 børnebogudgivelser bag sig i sit lange forfatterskab der begyndte i 1990, og han er vant til at komme ud og møde skolelever på skolerne, hvor de læser de skønlitterære værker, som han skriver og illustrerer på skrivekontoret nær Aarhus. Her skriver han på sine bøger med havudsigt som en trofast følgesvend.
Ofte skriver han mest om formiddagen og laver illustrationsarbejdet til bøgerne om eftermiddagen. Den arbejdspraksis fungerer bedst for ham.
Den nye bog Fiskepigen har høstet fine anmeldelser, blandt andet for sine farverige og dystoptiske billeder og illustrationer, hvor urbane elementer som fx lyskryds og bymæssige bebyggelse møder naturens omfavnende havvand og frit svømmende fiskestimer.
Tekst og illustrationer afspejler ikke hinanden én til én i Fiskepigen. I stedet bidrager tekst og illustrationer med hver deres unikke del af selve fortællingen. Så der er lagt op til både analyse og tolkningsarbejde hos de børn der læser bogen hjemme hos far og mor eller i folkeskolen.
Ingen specifik hensigt
Der er ikke en forfattermæssig intention om at prædike til klimahandling i Jessen nye bog, forklarer han. Og han er langt fra politisk. Kort sagt: Han vil ikke gøre sig til dommer over, hvad folk skal og bør gøre i forhold til klimaet:
“Jeg har ikke skrevet den her bog, fordi jeg har en intention om at ville skrive den helt store klimahistorie. Det er vigtigt for mig at klimaaspektet i mine bøger er et baggrundstæppe. Jeg vil ikke skrive børnelitteratur med en specifik hensigt, som i at “nu skal du gøre sådan og sådan” i forhold til klimaet. Det tror jeg ikke på”, forklarer Jessen og fortsætter:
“Det er interessant for mig at skrive bøger med et fuldt udviklet persongalleri. En hovedperson med et følelsesliv. Hos hovedpersonen i Fiskepigen, er der en form for angst tilstede. Det er et persongalleri som agerer på baggrunden af en klimakatastrofe i en verden, hvor det hele tydeligvis er gået helt galt”.
Jessen håber på, at det underliggende klimabudskab i Fiskepigen kommer mere ind “fra sidelinjen”, som han siger, og dermed ikke træder så direkte frem. På den måde er det mere fantasien og fortællingen, der er det grundlæggende og ikke det normative “du-skal-og-bør”- budskab”.
“Fiskepigen er en dyster historie om to børn der skal prøve at klare sig. Storesøsteren skal prøve at passe på sin lillebror, men også prøve at komme væk fra øen, hvis det bliver nødvendigt”, fortæller Jessen.
“Fiskepigen er en dyster historie om to børn der skal prøve at klare sig. Storesøsteren skal prøve at passe på sin lillebror, men også prøve at komme væk fra øen, hvis det bliver nødvendigt”
Søren Jessen, forfatter
Verdensopfattelse
For Jessen er verdensopfattelse et vigtigt begreb – og greb – både i det at skrive samt i forhold til hvordan vi hver især forstår og oplever verden på – også i en klimatid.
“Verdensopfattelsen hos den enkelte, kan jo svinge meget. Vi har alle forskellige selvopfattelser og verdensopfattelser. Der er ikke to mennesker, der ser på tingene på samme måde. Jeg har ofte gjort det i mine bøger, at der er en hovedkarakter samt en anden karakter i bogen, som oplever nøjagtig de samme ting, men de ting de får ud af det fælles oplevede er vidt forskellige”. Sådan er virkeligheden. Vi oplever jo ting forskelligt”, forklarer han.
I Fiskepigen har Jessen som nævnt skabt et værk, hvor tekst og tegninger ikke følger hinanden kronologisk, som man kan se i mange andre kendte børnebøger. Istedet er der to spor i den litterære oplevelse. Det kører hver sin vej for læseren.
For Søren Jessen er der brug for den brede palet, når det drejer sig om at skrive om klimaforandringerne til børn. Der er ifølge Jessen en del forfattere som måske hellere vil skrive om, at det hele nok skal gå, og så er der forfattere, der som hos Jessen skriver om at det måske kan blive svært at komme igennem klimakrisen.
“Der er jo mennesker, der fremover kommer ud i nogle situationer, som de gerne vil have være foruden på grund af klimaforandringerne”, forklarer han og uddyber:
“Man kan som læser virkelig lade sige inspirere af hovedpersonen i Fiskepigen. Pigen tager jo ansvaret på sig, og prøver at komme igennem tingene sammen med sin bror.
Fra hjemstavns-litteratur til klima
Søren Jessen har tidligere skrevet blandet andet hjemstavnsbogen Vildnisset fra 2009, der fokuserer på søskendeparrets opvækst i den lille midtjyske by Tjørring tæt ved Herning. Vildnisset foregår i et lokalt og nært miljø, og hvor også en indre og ydre verden præger grundfortællingen, som det også er tilfældet i den nye bog Fiskepigen.
“Trods det at Fiskepigen er en fortælling om frygt, ensomhed og overlevelse, så er der også i fortællingen et håb, der peger frem”, fortæller Søen Jessen fra sommerhuset på Bornholm.
Fiskepigen, skrevet af Søren Jessen er udkommet på Gyldendal i marts 2020.
Om Søren Jessen:
1963: Født i Sønderborg
1972: Flytter til Herning
1982: Karrikaturtegninger til Herning Bladet.
Oliemaleri på KS. (Kunstnernes Sommerudstilling)
Studentereksamen fra Herning Gymnasium
1983: Flytter til Århus.
Tegneserie i “Total Metal”
1986: Tegneserie i “Kulørte sider”
1987: Tegneserie + forside i “Kulørte sider”. Første bogomslag (forlaget Klim)
1988-93: Tegner massevis af bogomslag (cirka 200)
1989: Oliemaleri på KS. (Kunstnernes Sommerudstilling)
1990: Debuterer som forfatter med børnebogen “Dino rejser til byen.” (Forlaget Apostrof)
(Se bibliografien for komplet liste over udgivelser)
Oliemaleri på KP. (Kunstnernes Påskeudstilling)
1991: Oliemaleri på KP. (Kunstnernes Påskeudstilling)
1993: Tegner og skriver Danmarks første computertegnede tegneserie: “CHIPS,” der bringes i avisen ComputerWorld hver uge. Den kører i 5 år
1998: Vinder af Boghandlerforeningens logo- og plakatkonkurrence til litteraturfestivalen “Den gode historie”
Kronik i JyllandsPosten: “De usynlige – et liv i gaze”
Vinder af avisen CompterWorld’s kronikkonkurrence med temaet: “Den digitale dansker”
Illustrerer tekster af afgangsholdet fra Forfatterskolen til Weekendavisen
1999: Illustrerer tekster af afgangsholdet fra Forfatterskolen til Weekendavisen
2001: Billedkronikken “Hunden luftes” bringes i Politiken den 8. december
Tegner og fortæller Dinohistorier én gang om ugen på TV2 morgentv i et halvt år
2008: To malerier med på KS (Kunstnernes Sommerudstilling)
2009: Perception 1:0,9. Soloudstilling af malerier på galleri Falkener Projects, København.
2011: Mentale horisonter. Maleriudstilling på Det Hemmelige Galleri, Herning.
2013: Novellen “Blyfornemmelser” bringes i DSBs blad UD&SE.
2014-2015: Føljetonen “Anfald” bringes i Weekendavisens tillæg “Faktisk”. Den kører i 20 uger.
2018: Føljetonen “Ørkenfeber” bringes i Weekendavisens tillæg “Faktisk”. Den kører i 20 uger.
2020: Udgiver børnebogen Fiskepigen
“