"Det er et enestående ambitiøst mål, at København skal være CO2-neutral i 2025. Vi har reduceret CO2-udledningen med mere end 40 procent siden 2005", skriver Frank Jensen (S), overborgmester i København. Foto: PR

Frank Jensen: København er ikke kun grøn for sin egen skyld

Frank Jensen
Latest posts by Frank Jensen (see all)

    DEBAT: København skal være grøn. Både fordi København skal være verdens bedste by at leve i, men også fordi grønne løsninger og bedre klima går hånd i hånd med bedre livskvalitet. Og, ikke mindst, fordi vi kan være med til at sætte scenen for mere grønne byer ude i verden – langt ud over Københavns bymure.

    Det er måske store visioner for en globalt set lille by. Men når vi i København tænker grønt, tænker vi stort. Københavns plan om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025 taler for sig selv.

    Det kræver en masse knofedt og politisk velvilje at føre ud i livet, og det har betydet, at vi i København har haft fokus på at udvikle nye, innovative løsninger, der kan føre os frem mod målet.

    Helt konkret har vi valgt at sætte skarpt fokus på at udvikle vores energiforbrug og energiproduktion i en grøn retning og gøre vores trafik og offentlige transport mere grøn. Alt sammen fokusområder, som samtidig kan bruges som løftestang for mere livskvalitet, innovation, jobskabelse og investeringer i grønne teknologier.

    Lille by i stort netværk af megabyer

    I oktober i år trak København i værtstrøjen, da det globale klimanetværk af verdens storbyer, C40, blev afholdt i København.

    Det internationale klimatopmøde, C40 World Mayors Summit, samlede 1.700 delegerede fra hele verden for at diskutere, hvordan byerne kan handle på klimakrisen med endnu større kraft.

    C40-netværket består af 94 byer, som repræsenterer 700 millioner borgere og 25 procent af den globale økonomi.

    København er ikke en megaby som London og Paris, men vi er med i netværket som innovationsby. Vi er én af de byer i verden, som der bliver kigget på, når det gælder grønne initiativer og handlekraft på klimaområdet.

    På topmødet indgik byerne nye, forpligtende aftaler om ren luft, klimavenlige kommunale måltider og bæredygtigt byggeri – bl.a. inspireret af København.

    Københavnerløsninger

    Mest af alt kan vi bryste os af, at 99 procent af alle boliger og bygninger i København er opvarmet af fjernvarme. Det giver ofte anledning til stor forbløffelse blandt mine kolleger ude i verden, at alle københavnere er koblet på fjernvarmen, og at vi har sagt endegyldigt farvel til kakkelovne, petroleumsovne og oliefyr.

    Det er virkelig én af de løsninger, som er et eminent middel til at kontrollere en bys forurening og samtidig nedbringe udledningen af CO2.

    “Mest af alt kan vi bryste os af, at 99 procent af alle boliger og bygninger i København er opvarmet af fjernvarme. Det giver ofte anledning til stor forbløffelse blandt mine kolleger ude i verden, at alle københavnere er koblet på fjernvarmen, og at vi har sagt endegyldigt farvel til kakkelovne, petroleumsovne og oliefyr”

    Frank Jensen (S), Overborgmester i København

    Vores kilometervis af cykelstier er et andet godt eksempel på, hvordan vi gør det attraktivt at vælge de grønne løsninger til.

    Et tredje eksempel er fjernkøling. Da jeg talte på FN’s klimatopmøde tidligere på året, valgte jeg at slå et slag for vores brug af fjernkøling til kontorer og erhvervsejendomme. Kølingen laves af koldt havvand, som køles i et centralt anlæg.

    Denne løsning reducerer vores energibehov med 70 procent sammenlignet med traditionel air-condition. Dette er godt for København og kan få en kæmpe betydning internationalt, hvor storbyer døjer med at komme af med ekstrem ophedning pga. klimaforandringer.

    Byerne som first movers

    Det giver god mening, at det er byerne, der tager teten på klimafronten. For det er os, der står for energiforsyning, infrastruktur, affaldshåndtering, vand, kommunale bygninger, kommunale måltider osv. Det er os, der er tæt på borgerne og har mulighed for at motivere dem til at handle bæredygtigt i hverdagen.

    Vi skal alle tænke med på, hvordan vi kan ændre adfærd og leve mere klimavenligt i hverdagen – men det er os i byerne, der skal sørge for politisk at sætte de rammer, der gør den klimavenlige adfærd oplagt. Som fx når vi åbner en ny Metroring i København og gør transport i bil endnu mere overflødig.

    “Vi skal alle tænke med på, hvordan vi kan ændre adfærd og leve mere klimavenligt i hverdagen – men det er os i byerne, der skal sørge for politisk at sætte de rammer, der gør den klimavenlige adfærd oplagt”

    Frank Jensen (S), Overborgmester i København

    Under C40-topmødet holdt København en klimafestival ude i byen. Med over 100 events og aktiviteter satte NGO’er, organisationer, museer, klimaaktivister m.fl. fokus på, hvordan vi alle kan tænke mere klimavenligt i vores hverdag.

    Der var masser af inspiration i workshops, debatter og events om alt fra kampen mod madspild til klimavenlig madlavning, cykelværksteder, tøjbytte og affaldsindsamling i havnen. Så bevægelsen er i fuld gang. Vi kaldte klimafestivalen for ”Live Like Tomorrow”, fordi vi ville sætte fokus på, hvordan vi kan bo, leve og spise mere klimavenligt i fremtiden.

    Vi skal steppe op ad klimastigen

    Ingen tvivl om, at vi har store ambitioner i København. Det er et enestående ambitiøst mål, at København skal være CO2-neutral i 2025. Vi har reduceret CO2-udledningen med mere end 40 procent siden 2005, men vi kan ikke komme sovende til det sidste. Vi skal op i et ekstra gear, hvis vi skal i mål.

    Vi skal blive first movers på teknologi. Vi skal bygge nye havvindmølleparker og have endnu mere bæredygtig transport. Jeg har netop sendt 48 bybusser ud på de københavnske veje, som nu kører på el frem for diesel. Det er i sig selv er et skridt fremad. Havnebusserne kommer også snart til at sejle på el.

    Men vores transportløsninger skal blive endnu grønnere for at skrue ned for CO2-aftrykket i byen, vi skal flytte endnu mere transport fra fossile biler til el, kollektiv transport, cykler og gang.

    Hvis vi formår at steppe endnu mere op ad klimastigen på det punkt, kan vi inspirere mange andre byer til at gøre det samme. Så, ja, København skal være grøn – og ikke kun for vores egen skyld.

    Om debattøren:
    Frank Jensen er 58 år. Han har siden 2010 været socialdemokratisk overborgmester i København. Frank Jensen er fhv. minister og tidligere socialdemokratisk folketingsmedlem.

    Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos KLIMANYT skal overholde de presseetiske regler. Debatindlæg kan sendes til redaktion@klimanyt.dk